Beriksson import och choklad

Jeg spurte på Facebook tidligere denne uken om det var noen som kunne gjette hva dette var bilde av:


Sannheten er at jeg ikke vet hva det heter! Men det kan spises! Såpass vet jeg. Og det kommer fra Beriksson Import & Choklad.


Kaffe og sjokolade og lakris. Okeeeei. Høres det rart ut? Det høres vel ganske rart ut? Du kan ikke helt ærlig mene at kaffe, sjokolade og lakris høres ut som en vettug kombinasjon?

Pinlig nok var kaffe en av de tingene som jeg mente at ikke burde smake lakris. Nå vet jeg ikke om jeg angrer litt, eller om jeg bare ikke forstod hva jeg sa. Uansett burde jeg ta det tilbake.


Disse kjøpte jeg selvsagt på Lakritsfestivalen hvor en smaksprøve overtalte meg ganske umiddelbart. Det vekket en nysgjerrighet i meg - jeg måtte simpelthen bare få smake den igjen.

Og igjen... og igjen... ;)

Jeg aner ikke hva de heter for noe, eller hvem som har laget dem, jeg gikk gjennom Beriksson's nettbutikk, men ble ikke så veldig mye klokere. Det kan være at det er disse perlene, men jeg vet ikke helt sikkert.


Hvordan de ser ut:
Små polerte stener av sukker, blanke og helt glatte. Veldig lekre. Har et jevnt marmoreringsmønster i varme beigetoner og kom i en liten cellofanpose med lilla sløyfe på. Det sprø skallet er fylt med myk sjokolade og så saftig lakrismarmelade helt i midten.


Hvordan man skal spise dem:
Ta en knasende bit, må spises i flere tygg, la den smelte og fylle sjelen med fred og kjærlighet. Bare lukk øynene og nyt! Ikke glem å spare noen til senere.


Smaksnotater:
En voksen smak, den er fin og sprø på utsiden og myk og som sagt saftig inni. Den syrlige lakrismarmeladen i midten passer perfekt til den dype sjokoladen som har en rund kaffesmak. Det er en konfekt! Ganske annerledes, men inspirert og smakene er godt balansert. Veldig godt! Det er kanskje ingen utpreget lakrisopplevelse i seg selv, men et fint eksempel på at lakris ikke MÅ være salt eller søt vingummi. Dette er en god sanselig sammensatt konfekt med mye å melde. Mmm nam. Vil passe perfekt som dessert til en kopp kaffe.


Karakter:
10/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei og hopp!