Hjemmelaget tøymykner

Hei alle sammen! Håper dere har en fantastisk dag! Solen leker deilig, men vi får se den sånn innimellom, grille skal vi uansett! Mmm grillmat...

Men, det jeg egentlig skal snakke om i dag er at jeg har laget hjemmelaget tøymykner! Det kommer litt ut av det blå skal jeg innrømme, men nå er jeg helt tent. Si fra hvis dette er "slikt upassende innhold vi helst ser oss reservert fra i Lakrisbloggen" - og selvfølgelig også hvis du synes det er stas!

Ingrediensene er lette å få tak i og ikke minst billige - så dette er et et fint alternativ til deg som for eksempel:
  • Ikke vil bruke masse penger på tøymykner
  • Synes at det er koselig å lage ting selv
  • Trenger å få et mer entusiastisk forhold til sin egen klesvask
  • Vil ha myke og rene klær
  • ... leser lakrisbloggen og skjønner ikke hvorfor den plutselig handler om helt andre ting
  • Er student og nedprioriterte luksuriøse ting som tøymykner for leeeeenge siden
Hjemmelaget Tøymykner:
6 dl varmt vann
3 dl eddik
1/2 dl balsam
Tom flaske/beholder

Fremgangsmåte:
Rør ut balsam i varmt vann (det lønner seg at vannet er ganske varmt, fordi da går det en del lettere). Tilsett eddik. Ha det i en flaske, for eksempel en fin glassflaske eller en gammel tøymyknerflaske ... Ferdig til bruk med det samme!

Dosering:
Dosering er på ca. 3ss per vask, i vaskeball eller i vaskekammeret. Dette kan du dosere avhengig av hvor stor vasken er, og hvor mye du synes er passe. Jeg bruker som regel 3-4ss på både kort- og langprogram.

Det er ikke sånn blånøye med målene her, ta utgangspunkt i dem og finn ut hva som fungerer best for deg og dine klær. Jeg vet ikke helt hva holdbarheten er på dette, det kommer an på så mange ting. Men jeg har ikke latt min stå i mer enn 2 måneder av gangen. Det har gått helt fint. Du kan gjerne koke vannet og flasken først (hvis flasken tåler det) så er du på den sikre siden.

Resultat:
Klærne lukter ikke eddik, så ikke vær redd for det, de lukter mildt av balsam, men ikke langt på nær så mye som kommersiell tøymykner. Så gud vet hva slags kraftige saker de hiver oppi der! Alt tøy blir fint og antistatisk. Føles også renere hvis jeg kan si det. Friskere, på en måte. Selve tøymykneren vil lukte ganske stramt av eddik, men det gjør ikke noe, ikke vær redd - klærne lukter ikke eddik!

Sensitiv hud:
Både jeg og min samboer har litt sensitiv hud, spesielt han - og bruker parfymefritt vaskemiddel til vanlig. Etter min erfaring er denne hjemmelagede tøymykneren uproblematisk på sensitiv hud. Merker ikke noe kløe eller irritasjon, og klærne føles bare, ja, rene! Men jeg kan jo så klart ikke garantere dette for alle, alle er jo forskjellige! Men er du bekymret for dette kan du sløyfe balsamen. Da blir det parfymefritt og vil fortsatt gjøre klærne rene, friske og antistastiske. Og sånn blir det jo enda billigere! Det går fint å faktisk bruke bare eddik også, så du har ingen unnskyldninger til ikke å prøve! Alternativt finnes det vel også hypersensitive balsamer uten parfyme, men det blir kanskje litt kostbart.

Om valg av balsam til tøymykner:
Jeg har eksperimentert litt med ulike sorter balsam, enkelte lar seg løse opp i vann litt lettere enn andre, noen lukter nesten ingenting på klærne og noen slutter ikke å skumme i flasken. Det har ikke hatt noe å si fra eller til for meg, det har ikke vært balsamrester på klær eller flekker, misfarging e.l. så langt. Men for å være på den sikre siden, så bruk en balsam som er ganske flytende (jeg har brukt vanlig, billig Garnier Fructis-balsam fra matbutikken for eksempel) og rør den ut i så varmt vann som mulig (uten at du brenner deg da!). Går fint å tømme alt i en flaske og så riste, men det blir da som regel litt skum. Det har ikke noe å si for meg, men hvis skum plager deg på generell basis, så rør heller med en skje eller svirr litt på flasken så balsamen virvles opp. Svirre på en flaske? Jeg finner på ord, det er sunt!

Det er jo et poeng at dette skal være billigere enn vanlig tøymykner, men den kan tilpasses til deg som vil ha en som er fullt nedbrytbar, og bedre for naturen. Bruk da miljøvennlig balsam som for eksempel Rainforest serien fra The Body Shop eller balsam fra Lush. Eller din naturvennlige yndlingsbalsam. Dette er som regel ikke spesielt billig, men det er opp til deg! Igjen, her kan du også sløyfe balsam og bare bruke eddik. Naturen er vår venn.

Du kan også bruke en dyr balsam, en billig en, eller en du driter i hva koster fordi den lukter helt fantastisk. Men åpenbart ikke bruk balsam med farge i, mamma sin dødsdyre hårmaske eller noe annet du "fant på badet og tenkte ville egne seg". Jeg ville ikke ha noen gråtkvalte e-poster med skamvaskede bunadsskjorter eller blonde konfirmasjonsdresser, ellers takk skal du ha. Så bruk hodet!

Jeg er dødsfornøyd med ny tøymykner, det er gøy og tilfredsstillende å lage ting som dette selv, og jeg skuler hånlig på tøymykner i butikkene. Nå er det på en måte litt koselig å sette på en vask! Dette er også noe du kan finne på med ungene en regnversdag. Få dem til å tegne noen fine etiketter til flasken(e) og så hjelpe til med klesvasken etterpå! Husk at barn er effektiv slavekraft! Her er det bare å utnytte de midlene du har.

Har funnet masse info om dette på nett, noen bruker essensielle oljer istedenfor balsam, det har jeg ikke forsøkt selv, men google det litt og se hva du finner. Har du noen erfaringer eller forslag så fyyyyyyr løøøøøs!

God vask! :)

4 kommentarer:

  1. Sweet! Dette skal jeg prøve når vi har brukt opp 5 literen fra Staples..

    SvarSlett
  2. Går det ann å få til med lakrisduft, da? :o

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hadde jo vært det optimale!! Så langt har jeg ikke funnet noen mulighet for det, men kanskje jeg har hell etter hvert :D

      Slett
    2. Kanskje... hvis man tilsetter pulverisert lakrisrot eller anis?

      Slett

Hei og hopp!