Onkel Tora's Salte Lakristoddy med Rom


Jeg synes det var på høy tid at vi fant på noe nytt å drikke når det er kaldt ute. Man skulle tro jeg hadde alt jeg trengte, men kakao, solbærtoddy, kaffe eller mine 32 typer te,  er ikke variert nok.

Så jeg satte i gang med operasjon lakristoddy! Dritsmart!

Før vi går videre vil jeg komme med enkelte anbefalinger, sånn i etterpåklokskapens lys.

Bruk Kick med sitron! Det gir en fin syrlighet i smaken. Bruk sprit! Hva enn du gjør, ikke lag lakristoddy uten alkohol! Det er ikke nødvendig å tilsette sukker, dette kan sløyfes. Bruk den lakrisen du liker best, jeg tipper det er dødsgodt med Tyrkisk Pæber, litt Hockeypulver, hva nå enn som måtte passe. Søt, salt, sur lakris, det er opp til deg! Jeg brukte noe av det jeg hadde liggende, og det ble ganske bra det altså.

Oppskrift:

  • 50g Lakris etter ønske (Jeg brukte 46g, dette er ikke så sykt nøye)
  • 3 dl Vann
  • (Klype salt)
  • (1 ts Sukker)
  • (1/2 ts Vanilje/Vaniljesukker)
  • 4 cl Bacardi Razz/Hot n' Sweet/Rom/Noe som passer!

  1. Legg lakris og vanilje og sukker (om ønskelig) i en kjele.
  2. Tilsett vann og kok opp-
  3. La putre til all lakrisen er oppløst (5 - 10 min) under omrøring eller ved å røre ofte. (Det er kjedelig å røre i TI minutter).
  4. Når toddyen er jevn og fin, smak til med mer sukker, om ønskelig(!), salt og vanilje OG med sprit/likør. 
  5. Jeg anbefaler virkelig på det varmeste å bruke litt Bacardi Razz, da rom og bringebær passer aldeles ypperlig til lakrisen.
  6. Jeg smakte på denne også uten alkohol, og det var, helt ærlig, stort sett bare kvalmt.
  7. Serveres gjerne med et Peacemerke oppi, eller med annen passende lakris! En stang pandalakris kanskje!

Begynn med en tom kasserolle. Jeg brukte med belegg, det er nok en god idé da lakrisen setter seg litt fast når den smelter. Hvis du bruker kjele med belegg så husk å røre med et redskap av tre, eller plast/silikon. Ikke metall!
Tilsett lakrisen!
Vanilje tilsettes.
Sukker og kanskje litt salt (hvis det er nødvendig! Jeg sløyfer det neste gang!)
Tøm vannet over lakrisen.
Kok opp og rør med jevne mellomrom.
Når den har avkjølt seg litt, tøm i en passe kopp.
Tilsett sprit, rør en gang rundt, og drikk! Nam!

Hvordan den ser ut:
Svart, blank, brun mot en skje, også litt grå.

Hvordan man skal drikke den:
Foran peisen, i sofaen inne fra regnet eller fra snøen. Med en god bok. Slurpes gjerne!

Smaksnotater:
Lukter lakris (hurra!) og salmiakk (med Bacardi Razz). Veldig søt i smaken, det er kicken som er mest fremtredende av lakrisene. Smaker alkohol - varmt og godt i ganen, søt og salt ettersmak med plenty lakris, sitronkick og litt syntetisk bringebær fra Bacardi'en.

Karakter:
9/10

3 kommentarer:

  1. Pass deg, Manuela - nå er du i ferd med å bli farlig Toramor! Tommel opp!

    Sig

    SvarSlett
  2. Jeg er latterlig misunnelig på din Hendrick's Gin-tekopp.

    SvarSlett
  3. Ja, du den er grådig fin! Kom sammen med flasken i en praktfull eske med menn med agurk i øret på!

    Glad du liker den :)

    SvarSlett

Hei og hopp!