Lakrisbakst til jul

Lakriskolakaker, alternativ julebakst med Tyrkisk pepper eller andre drops
Her har dere nok en lakrisoppskrift! Disse ble veldig gode, og de får en veldig mild lakrissmak. De er seige inn mot midten og sprø i kantene, smaker karamell, smaker litt lakris. Kolakaker er en av mine favoritt-julekaker, og ironisk nok også latterlig lette å lage. Skal du bake bare én sort i år - ja, kanskje vurder noe litt eksotisk!











Lakriskolakaker:
100g smør
100g sukker
150g hvetemel
1/2 ss salt eller søt lakrissirup
1 ts natron
ca. 10 stk. Tyrkisk Pepper, knust fint

1. Forvarm ovnen til 200 C.
2. Pisk smør, sirup og sukker hvitt (eller hvert fall litt luftig, det blir ikke så hvitt med lakris oppi)
3. Tilsett hvetemel og natron.
4- Nå kan du velge om du vil kjøle ned deigen litt så den blir lettere å kjevle ut, eller så kan du bare trykke den ut til en leiv med fingrene. Uansett gjør det direkte på bakepapiret.
5. Stek i ovnen i 5-8 min. Dette avhenger av ovnen, så sjekk uansett etter 5 min. Den skal være lett brun i kantene, men fortsatt være myk.
6. Strø over sukker eller knust drops etter ønske mens den fortsatt er varm.
7. Skjær i strimler og la stå til helt kald.
8. Oppbevar i lufttett boks så lenge du makter. Disse holder seg godt i ca. 2 uker.

Jeg lagde tre forskjellige varianter. En med bare sukker, en med Tyrkisk Pepper og en med Mrs. Bridges Blackcurrant and Liquorice Drops. Jeg synes det var best med Tyrkisk Pepper og bare sukker, men her kan man egentlig velge selv hva man vil gjøre. Pulver Padder kanskje, Bringebærdrops eller kanskje bare smakssatt sukker. Her er det bare å gå crazi!

Mrs. Bridges Blackcurrant and Liquorice Drops

Tyrkisk Pepper

Bare sukker
PS. Er du glad i kjeksdeig sånn som meg... Ikke smak på denne... Den er... helt nydelig.

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jaaaaaa, jeg har forresten spist opp alle :( Må lage mer!

      Slett
  2. Ohhh...spennende saker! Ser supergodt ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenker det må være mulig å gjøre dem enda mer spennende! Fordi de er jo ikke så eksotiske egentlig, de later mest som :D Men kanskje noen andre krydder, noe mer lakris? LAKRIS! Du vet, blir jo aldri nok av det her omkring..!

      Slett
  3. Kom tilfeldigvis over bloggen din, jeg elsker den! Du må aldri slutte å blogge! Jeg er i lakrislykkerus!

    SvarSlett
    Svar
    1. Aw! Tusen takk! Og takk så mye for at du leser den, så koselig, nå ble jeg kjempeglad!

      Slett

Hei og hopp!