Eple og Lakrispai

Eple, vanilje, lakris og vodka! Denne lakrisekstrakten er bare så himmelsk. Den er ikke akkurat billig med sine 130,- for 70g, men så er jeg så vaniljefrelst at jeg ikke lar meg plage av det!
Det som trengs når været er så kjipt er en skikkelig pai! Og kanskje noe skikkelig suppe, og selvsagt - enda mer perverse mengder med te - det varmer godt og lunt i hjerteroten. Et bad hadde heller ikke vært feil... eller litt lakris...

Jeg har lest mye om paideig, og jeg anbefaler og vil gjerne at du sjekker ut en ressurs som har vært svært nyttig for meg, og det er Smitten Kitchen's Pie crust 101. Så kanskje hvis du leser den, tror du ikke at jeg er GAL som har vodka i paideigen min. Du kan gjerne tro at jeg er gal, det er greit, men vit at det ikke er fordi jeg har vodka i paideigen - det har tross alt en rasjonell forklaring. BOOP BOOP

Dette er også min revisjon av oppskriften, konvertert fra cups og sticks og ounces og andre ubrukelige måleenheter, i tillegg justert til hva jeg faktisk brukte, og hva som virket for meg :) Mine spiseskjeer er like høye som skjeen er dyp, de er altså litt "toppet". Hold alt kaldt, sett smør og vann og vodka i fryseren i noen minutter først - så blir det bra! Foretrekker du å bruke food processor - så følg Smitten Kitchen sin fremgangsmåte.

Denne paideigen ble utrolig god, litt saftig i bunnen, men herlig "flakete" og crispy på toppen. Definitivt en innertier. Jeg skal innrømme at det ble litt snodig med masse lakris i eplepaien, så jeg har også justert mengdene i oppskriften slik at lakrisen er mer som et krydder, enn som hovedrolleinnehaver. Lakrissmaken blir også mer intens etter den er stekt, så ha det i bakhodet når du krydrer!

Alt det tørre blandes

Smør tilsettes

Knas med vann og vodka

Knas litt til

Enda litt til brr - kaldt kaldt!

Lett klissete, men sitter rimelig sammen

Pakkes inn i folie

Vask opp!

Ren bolle brukes til mel, sukker, krydder og vanilje

Snart tom for vanilje! Eek

Nydelige biter av smør titter fram

Kle paiformen

Skrell epler. Sjekk min lange epleskrell! Det er hele eplet (unntatt en liten bit) i én enkelt skrell!

Bland krydderblandingen

Tilsett epler

Rør! Smak! Krydre mer?

Ha i paiformen

Rull ut lokk (sjekk den fine smørmarmoreringen!)

Lag et fint motiv! Akkurat denne vil jeg ikke anbefale, da mine små snitt sprakk opp :(

Brett deigen lett

Overfør til formen

Brett ut

Legg over kanten og skjær av overflødig

Knip sammen

Lag en bølget kant! (Lettere å gjøre med en bølget paiform)

Pisk et egg

Pensle

Voilá!

Ganske stygg ja :(

Men veldig god!
Nam nam!
Idiotsikker Paideig
Revidert fra Cooks Illustrated, November 2007 og Smitten Kitchen
Lager nok til en 23 cm stor paiform og pailokk

310g hvetemel
1 ts salt
2 ss sukker
1 ss ekte vaniljesukker (har du bare Freia sitt, bruk kun 1 ts)
230g kaldt smør i terninger (jeg brukte saltet smør *gisp*!)
100ml kald vodka
100ml kaldt vann
1 egg for pensling

1. Bland mel, salt og sukker i en bolle. Tilsett smørterninger og vanilje, og tøm kaldt vann og vodka over litt og litt (det kan hende du ikke trenger alt! Prøv å bruk like mye vodka som vann) kna deigen lett til du har en stygg smuldredeig med store smørklumper i. og brett deigen med fingre (eller en slikkepott/tresleiv) til det er en lett klissete (men ikke våt) deig som holder seg sammen. Ser du store biter smør i den har du vært flink! Biter med smør betyr hulrom i deigen som blåser seg opp og blir til flakete lommer! Mmm!*

2. Del ballen i to like store deler og press dem til to flate disker ca. 4 cm tykke. Har du helt jevne kanter er det lettere å kjevle den jevnt ut etterpå. Så du kan gjerne rulle disken langs kjøkkenbenken som et lite hjul hvis du vil. Pakk diskene i plastfolie og sett i kjøleskapet i min. 45 minutter eller opp til 2 dager, viktig at den er gjennomkald. Dette gir glutenet tid til å slappe av og fuktigheten fordeles jevnt i deigen.

3. Mens du venter kan du lage fyll til paien din!  Når fyllet er klart, forvarm ovnen til 220 C grader.

4. Kjevl ut den ene deigen til ca. 30 cm. i diameter avhengig av hvor høye kanter det er på paiformen din.  Hvis deigen revner på vei over i formen, så bare klyp sprekkene igjen med fingrene. Bare å lappe litt. Null stress. Nå er den klar for fyll!

5. Tøm over ønsket fyll, med en haug på midten. Andre halvparten av deigen kjevles ut til ca. 25 cm i diameter, avhengig av hva planen er, og legges over paien, stikk hull med kniv/gaffel/hva du vil, eventuelt trykk ut noen hull med en pepperkakeform i ditt favorittmotiv før du flytter den over. Press sammen lokket og bunnen langs kanten av formen og sett i forvarmet ovn. La den steke i 25 min, sett temperaturen ned til 190 grader og la den steke i 30-35 min til. Den skal være dyp gylden på toppen. Servér!

Eple og Lakrispaifyll
(for en paiform 23 cm i diameter)

Epler, skrelt og i biter (5/6 store epler - ca. 600g ferdig skrelt og uten kjerne.)
4 ss brunt sukker
1 ts lakrispulver
3 ts kanel
1 ss vanilje
3 ss hvetemel
1 knivsodd muskat (kan sløyfes)
(andre krydder du måtte ønske er velkommen, også sitron/appelsinzest)

1. Bland alt det tørre, ha i eplene, kast dem litt rundt. Greit, ikke sant? Ta gjerne i krydderet litt og litt, smak på en eplebit og finn ut om du trenger mer av noe. Dette er en moderert utgave, jeg brukte MYE mer lakris, og helt ærlig - det bli ikke så balansert. 1 ts rålakrispulver burde derfor være tilstrekkelig for litt "krydder".

Lykke til! Er du ikke gira på lakrisen, så lag den uten!

3 kommentarer:

  1. ajaj! varme eplebiter i krydder pakket inn i smørdeig, det så digg ut.
    Men det gjør ikke noe at den så litt rar ut på toppen, man bare drysser på melis over hele så synes det ikke! Et hemmelig triks jeg lærte på husmorsskolen
    slurp!

    SvarSlett
    Svar
    1. Husmorskolen? Dette er store hemmeligheter du holder skjult for meg!

      JEg lurer på om akkurat dette tilfellet også kunne behøvd en saftig dose sparkelmasse for å se appelerende ut igjen. Men ok. Tar på litt melis neste gang! For sikkerhets skyld...

      Slett
  2. Åhhh... epler og lakris. Trenger ikke å være feil det!
    Synes paien ser nydelig rustikk ut jeg...

    SvarSlett

Hei og hopp!