IFA Euca Lakris


Beklager at denne boksen ser litt medtatt ut, men jeg klarte å oppbevare den i en bærepose sammen med noe marinert kjøtt - som lakk! Så jeg måtte vaske esken ren for barbecue-saus før jeg skulle forevige den med kameraet. Hyggelig å se en klassiker som IFA ikledd snerten grønn drakt forøvrig. Selv om det ikke var ment sånn - er jo i og for seg det å bli innsmurt med barbecue-saus et slags kompliment. Jeg ville smurt inn Scarlett Johansson med litt barbecue-saus hvis jeg fikk sjansen, og det sier jeg i aller beste mening.

"S" for Ivar F. Andresen! ... Nei, vent...
Hvordan de ser ut:
IFA Euka Lakris Eucalyptus Liquorice kommer en grønn, hvit og svart pastilleske. Selvfølgelig dekorert med det velkjente portrettet av Ivar F. Andresen. Selve pastillene er rektangulære og svartbrune med en stor "S" på.


Hvordan man skal spise dem:
Ta dem en og en, knas bort det første sprø knaset med tennene, og sutt så på restene til de har smeltet og nesten forduftet.


Smaksnotater:
Pastillene knaser lett på overflaten, slik den skal (vel og merke best etter noen dagers lufting!). Jeg har alltid synes at den tynne sprø skorpen på IFA har vært det beste med IFA hele veien, men nå tror jeg så sannelig de har blitt mykere med årene. Eller så er de bare ikke så gamle hele tiden. Smaken er oljete og glatt, med masse sterk eukalyptus. Smaker faktisk som Bentasil, hvis du er kjent med det. Lakrisen er nesten ikke til å finne foruten en rik tone helt i bakrunnen. Jeg vil si at originalen er omtrent 100% bedre. For å være litt påståelig. Fint med litt variasjon, og innovasjon - ikke minst, men denne skulle enten vært sterkere i eukalyptus-smaken - slik at det ble ordentlig frisk! Eller hatt en bedre balanse mellom lakris og eukalyptus. Den er i det minste ikke sukkerfri :)

Karakter:
4/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei og hopp!