Raw Liquorice Powder


Lakrids by Johan Bülow lager et rålakrispulver av persiske lakrisrøtter. Det høres så eksotisk ut! "Fineste rålakrids dampet, presset og granuleret af persiske lakridsrødder." Hva skal man si?

Hvordan den ser ut:
Kommer i en klar plastbloks med svart lokk i resirkulert plast der navnet står på lokket. Boksen er på 50g. Innholdet er brunt lakrispulver i litt forskjellig dimensjon, har samlet seg noen "perler" med litt grovere lakris helt på toppen. Min elskede søster kjøpte denne til meg på København flyplass, Kastrup. Denne får man kjøpt på velutstyrte Meny, Centra, Ultra osv. samt mange delikatessebutikker. 


Hvordan man skal spise den:
Her har man jo all veeerdens muligheter, og man skulle ikke tro det, men det er faktisk et lite problem. Nå kan jeg ha lakris... i ALT. På alt, ved alt, i absolutt alt.

Det er bare fantasien som holder en tilbake - hva med lakrismarengs, lakrisiskrem, lakrisdrinker, lakrisvafler, lakrissalatdressing, lakrisboller, lakriskaker... altså. Det er ikke noe poeng for meg å ramse opp en gang, det sier seg selv at det bare er å GÅ BERSERK!

Jeg har lyst til å lage lakrisvanlijesukker og piske krem med det, eller rulle små kjeks i det, eller bruke det på kanten av cocktailglass. Fantasien løper faktisk så løpsk at jeg ikke en gang klarer å bestemme meg.

Smaksnotater:
Smaker heftig søtlig lakris, metallisk sterkt, kanskje litt tørt og bittert også. Kan ikke akkurat bare spises som hockeypulver, dette er mektige saker.


Jeg gir ikke denne noen karakter - det er jo en ingrediens, litt som å anmelde hvetemel liksom! Jeg tror denne har stort potensiale! Så jeg skal eksperimentere meg litt frem!

12 kommentarer:

  1. Jeg har fått fatt i lakrispulver, tilsendt fra ei venninne i Stkhlm og gleder meg til å prøve det ut. Masse gode forslag du hadde synes jeg. En cocktail med lakris på randen synes jeg hørtes veldig eksotisk ut! Vi brukte Johan Büliws lakridspulver i en ganash på konfektkurset. Det smakte himmelsk!!

    SvarSlett
  2. du kan strø det på fastelavensbollene dine istedenfor melis. Nei? var det en dårlig ide? jaja
    ser nam ut hvertfall
    gleder meg til å se hva du gjør med det!

    SvarSlett
  3. Det er skikkelig eksotisk i Creme Brulee. Smaker veldig godt, men du får et slags grønnlig "skinn" inne i desserten. Jeg kjøpte lakrispulver på helsekostbutikk i København. /mamma

    SvarSlett
  4. Kjøpte en eske på helsekosten på Geilo!!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ooh! Det var et HOT TIPS! Fint! Bra det er mulig å få tak i!

      Slett
  5. Måtte google denne for å se hva den kan brukes til. Kjøpte en boks av denne typen på Coop-butikken på Madla Amfi i Stavanger. Boksen lå i økologisk-mat-avdelingen sammen med lakris-sirup :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du finner noe gøy å bruke den til! Og kom gjerne tilbake og fortell ;)

      Slett
  6. har brukt denne til å lage en lakrisbasert lake å laget moussekake på den! kjempegodt. finnes også søt og salt sirup fra samme produsent som jeg brukte til lokk på kaka. knallgodt!

    SvarSlett
  7. Oi. Jeg trodde den bare finnes på Ostehuset i Stavanger og de er så svindyre og påtatt overpriset at det ikke er verdt å ta turen engang. Tusen takk for tipset. Da blir det straks Amfi Madla. Coop OBS?

    SvarSlett
  8. Jeg har sjekket Eurospar, Meny,Obs, flere helsekost og ponduro. Ingen har denne varianten. Ponduro har lakrisrotpulver. Vil så gjerne prøve den her. Si ifra om noen skulle ha noen ide om hvor den kam kjøpes;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjøpte den på nett på www.soma.no. Kostet 40 kr for en boks. Dette er helt finmalt og smaker helt himmelsk!

      Slett

Hei og hopp!